De Basis
Natuur
De Natuur is het uitgangspunt bij Dikkedeur: de menselijke natuur èn zijn natuurlijke leefomgeving.
Onze natuurlijke (biologische) kenmerken vormen de start van alles: het is de basis van waaruit elk kind opgroeit. Dat opgroeien kan blij en zorgeloos zijn als we die menselijke natuur kennen, erkennen en respecteren. Op dit kerninzicht bouwt onze pedagogische aanpak.
De natuurlijke leefomgeving van de mens is een bron van onderzoek, inspiratie en uitdaging. Voor kinderen is het van groot belang die natuur te leren kennen en er van te gaan houden. De natuur is prominent in onze opvang: deelnemer aan landelijk project ‘Groen Gescoord’ , buitenruimtes als groen miniparkjes , en zelfs natuuropvang in het kralingse bos.
Wetenschap
Onze opvang stoelt op wetenschappelijke kennis over de menselijke natuur die al decennia haar waarde heeft bewezen. Zoals kennis over de biologisch vastliggende ontwikkelingsstadia, de biologisch verankerde basisbehoeften (waaronder hechting en ontdekken) en de daarbij passende opvoedingsondersteuning (waarbij straffen en belonen is uitgesloten). Deze zijn vakkundig vertaald naar pedagogische uitgangspunten en richtlijnen. Zo garanderen wij psychische en fysieke veiligheid voor elk kind.
Ons team
Het team van pedagogisch werkers van Dikkedeur is professioneel, gemotiveerd en trots op de zo zorgvuldig gekozen benadering van kinderen. Zij weten zich daarbij gesteund door het management en onze staf. Alle geledingen zijn erop gericht het welzijn van de kinderen bij Dikkedeur zo goed mogelijk te bewaken.
Ons beleid 'meer ogen en oren' draagt hier nog extra aan bij.
Onze organisatie en missie
Onze professie-gestuurde organisatie is bewust zo gekozen. Het zijn immers de professionals die onze belangrijke maatschappelijke opdracht moeten realiseren. Die opdracht hebben wij als volgt omschreven in de missie van Dikkedeur:
“Het aanbieden van een respectvolle en kindgerichte opvang die garant staat voor fysieke en psychische veiligheid (hechting) en voldoende stimulering, zodat kinderen kunnen uitgroeien tot evenwichtige volwassenen die hun talenten optimaal kunnen benutten, in staat zijn tot het aangaan van volwaardige intermenselijke relaties en een vanzelfsprekende maatschappelijke inzet en betrokkenheid tonen.”
De opvoedingspraktijk in die eerste levensjaren heeft effect op de lange termijn, tot in de volwassenheid. Wij hebben daar oog voor. Elk kinderdagverblijf hoort zich rekenschap te geven van deze verantwoordelijkheid en zich af te vragen in hoeverre hun opvoedingspraktijk bijdraagt of afbreuk doet aan een gezonde menselijke ontwikkeling en bijgevolg aan een gezonde samenleving.
In ons pedagogisch beleid kunt u lezen hoe wij dat doen.